شناسهٔ خبر: 25822 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در شورای اداری استان لرستان مطرح کرد:

دالان هوایی ایران امن‌ترین و ارزان‌ترین کریدور دنیا/ تاکید بر دیدگاه فراملی برای بازپس‌گیری سهم ایران از اقتصاد جهان/ افزایش میزان راه‌های آسفالته روستایی لرستان به ۹۵ درصد/ ساخت مجتمع‌های ویلایی در خرم‌آباد

سفر وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «دالان هوایی ایران امن‌ترین و ارزان‌ترین دالان هوایی است که زمانی قرار بود به قطب هوایی منطقه تبدیل شود» تصریح کرد: مجموعه اتفاقات بعد از دهه ۴۰ منجر به این شد اما این حق ملت ایران است که قطب هوایی منطقه واقع در تهران باشد و بازپس‌گیری این سهم به سیاست‌ها و برنامه‌های ما در منطقه باز می‌گردد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی امروز در جلسه شورای اداری استان لرستان با بیان اینکه تمام تلاش این است که شرایط بهتری را ایجاد کنیم تا از ظرفیت اقتصاد جهانی استفاده کنیم اظهار داشت: با تلاش هایی که در سیاستهای خارجی داشتیم اتفاقات مبارکی در شقوق هوایی، دریایی و جاده‌ای افتاده است که امیدواریم منجر به بازپس‌گیری سهم اقتصادی ایران در منطقه شود.

وی با بیان اینکه امروز بیش از ۱۷ لاینر مستقیم در آب‌های گرم بنادر ایران پهلو می‌گیرند گفت: در حال حاضر از طریق بنادر ایران کالاهای آسیای میانه حمل‌و‌نقل می‌شود در حالی که در گذشته این گونه نبود.

آخوندی با تاکید بر اینکه کریدور بندر امام به مرز بازرگان باید بتواند یک نقش فراملی ایفا کند، بیان داشت: از طریق این کریدور باید بتوان اروپا را از طریق ایران به جنوب متصل کرد زیرا با این اقدام ارزش افزوده فراوانی برای دو طرف کریدور ایجاد می شود.

آخوندی با اعلام اینکه باید همین سهم را در حوزه هوایی بازپس بگیریم افزود: دالان هوایی ایران امن‌ترین و ارزان‌ترین دالان هوایی است که زمانی قرار بود به قطب هوایی منطقه تبدیل شود اما مجموعه اتفاقات بعد از دهه ۴۰ منجر به این شد که این موقعیت به سمت ترکیه و جنوب خلیج فارس منتقل شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این حق ملت ایران است که قطب هوایی منطقه در تهران باشد و بازپس‌گیری این سهم به سیاست ها و برنامه های ما در منطقه باز می‌گردد.

وی توضیح داد: برای افزایش قدرت اقتصادی ایران و گرفتن سهم کشورمان از اقتصاد جهانی اول باید نگاه فراملی داشته باشیم و در حوزه سرمایه گذاری به بخش بین‌المللی آن توجه کنیم.

آخوندی با اعلام این که بعد از موفقیت در حوزه سیاست های خارجی میزان پروازها از ۵۰۰ پرواز به ۱۰۸۵ پرواز در آسمان ایران رسیده است گفت: با سیاست‌های اتخاذ شده در حال به دست آوردن نقش منطقه‌ای خود هستیم.

وی به پیشرفت توسعه پروژه های استان لرستان اشاره کرد و گفت: سهم فرودگاه خرم‌آباد از ۵ پرواز به ۳۱ پرواز رسیده است و با ورود ناوگان جدید  به کشور و تجهیز فرودگاه خرم آباد آمار نشست و برخواست هواپیما بیشتر نیز خواهد شد.

آخوندی با بیان اینکه برای بازسازی ریل قدیم و تخصیص ریل جدید خرم‌آباد - دورود سرمایه گذاری زیادی شده است گفت: علی‌رغم تمام تنگناهای مالی از طریق اسناد خزانه سعی شد هیچ یک از پروژه‌های مهم استان متوقف نشود. در عین حال تلاش داریم سطح برخورداری روستاها از راه‌های آسفالته را به ۹۵ درصد برسانیم.

وی یادآور شد: خوشبختانه سرمایه‌گذاری خوبی در زمینه راه‌آهن لرستان که خط آهن آن بسیار قدیمی بود صورت گرفته است و من یک سفر به طور ویژه برای راه‌آهن لرستان انجام خواهم داد.

آخوندی در بخش دیگری از سخنرانی خود با قبول پیشنهاد استاندار لرستان مبنی بر ضرورت تاسیس شهرک‌های ویلایی در خرم‌آباد گفت: دیگر متقاضی برای طرح‌های بی‌کیفیت شهری وجود ندارد و مردم به دنبال کیفیت هستند. بنابر این راهکارهای کمی و تولید انبوده مسکن جوابگوی نیازهای آیندگان نیست و سیاست ما نیز بر همین اساس است که کیفیت زندگی را در شهر ها افزایش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه سیاست وزارت راه ارتقا کیفیت خدمات شهری است تاکید کرد: باید به دنبال تاسیس سکونت‌گاه‌های با کیفیت در شهرهای خوش آب و هوایی مانند خرم‌آباد بود. زیرا این استان سرشار از رودخانه‌های زیبا است و می‌تواند نقطه جذابی برای افزایش توان گردشگری کشور باشد. برای ارتقا بهره برداری از رودخانه های این شهر که جلوه زیبایی به شهر داده برنامه ریزی دقیقی باید صورت بگیرد و بنده موافق این هستم که باید برای تاسیس مجتمع های ویلایی چند نقطه را شناسایی کنیم.

آخوندی خاطرنشان کرد: امروز رشد جمعیت شهری در کشور مانند گذشته در حال افزایش نیست و مدت‌هاست که جمعیت روستایی ما در حدود ۲۸ میلیون نفر ثابت مانده است و امروز مسأله در کیفیت زندگی است و در حقیقت، کمیت شتاب گذشته را ندارد.

آخوندی با بیان اینکه سطح کیفیت زندگی در شهر خرم‌آباد هم باید افزایش پیدا کند، ابراز داشت: در حال حاضر ۱۹ میلیون نفر در شهرهای ایران در وضعیت بدی زندگی می‌کنند و این افراد یا در حاشیه شهرها و یا در بافت‌های فرسوده و بی‌کیفیت مشغول زندگی هستند.

آخوندی با اشاره به نقش تأثیرگذار استان لرستان در طول تاریخ کشور ایران اظهار داشت: امیدوار هستیم با همدلی و همکاری میان مسؤولان و همچنین مشارکت گسترده مردم توسعه و آبادانی در این سرزمین به وجود بیاید.

وی با اشاره به اینکه در ۳ سال گذشته ۵۰۰ میلیارد تومان قرارداد و پروژه در سطح جاده‌های استان لرستان انجام شده است گفت: خوشبختانه تاکنون در استان لرستان در زمینه توسعه شبکه‌های حمل‌ونقل و ارتباطی کارهای بسیار خوبی انجام گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به قرار گرفتن استان لرستان در کریدور شمال و جنوب گفت: مردم لرستان به دلیل موقعیت جغرافیایی بیشتر از سایر استان‌های کشور مفهوم توسعه ارتباط و شبکه حمل‌ونقل را متوجه می‌شوند و می‌دانند این امر تا چه حد در توسعه تأثیرگذار است.

این مقام مسئول با بیان اینکه کشور در منطقه خاورمیانه نقش مهمی دارد، گفت: این سئوال پیش می‌آید که چرا ایران وظیفه دارد برای حفظ آبادانی و امنیت منطقه تلاش کند.

آخوندی اضافه کرد: ایده‌ رئیس‌جمهور بر این بوده است که کشور به دلیل موقعیت استراتژیکی خود در منطقه سهم بیشتری از اقتصادی جهانی را به خود اختصاص دهد و این امر در حوزه‌های مختلف حمل‌ونقلی از قبیل زمینی، دریایی، هوایی و ریلی مدنظر بوده است.

وی با تأکید بر اینکه ملت ایران مدعی سهم خود در اقتصاد جهانی هستند، تصریح کرد: سهم  کشور تنها در حمل و نقل نیست بلکه در تمام ابعاد توسعه‌ای مانند اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ما به توسعه شبکه حمل‌ونقل و ارتباطات اعتقاد داریم زمانی که این توسعه تنها در درون کشور اتفاق بیفتد ثروت نیز تنها در درون انتقال می‌یابد ولی در صورتی که توسعه حمل‌ونقل و شبکه‌های ارتباطی به بیرون از کشور کشیده شود ثروت نیز به کل جهان انتقال می‌یابد و سهم کشور از اقتصاد جهانی افزایش پیدا می‌کند.

آخوندی تأکید کرد: هدف ما این است که با حفظ استقلال و آزادی و همچنین حفظ سرمایه‌های ملت ایران بتوانیم یک رابطه مسالمت‌آمیز در راستای افزایش سهم کشور از اقتصاد بین‌المللی را داشته باشیم.

وی همچنین ادامه داد: لرستان مسیر تردد به جنوب ایران، خلیج فارس و مرکز کشور و ارزانترین ونزدیکترین مسیر تهران به خلیج فارس است.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: مردم لرستان به دلیل موقعیت جغرافیایی در کریدور شمال به جنوب ایران قرار گرفته اند و در مسیر غرب قرار دارند که اهمیت ارتباط و شبکه حمل و نقل در این دیار بیش از استان های دیگر است که این مهم باید نقش فراگیری در توسعه استان داشته باشد.

نظر شما